Käärmesormus

Harri Ahmas

Käärmesormus sai kantaesityksensä Kajaanin Runoviikolla kesällä 2008, jolloin sen pääroolin lauloi Ulla Raiskio ja esitykset johti Petri Komulainen.

Dramatisoitu kamariooppera

Teksti: Tittamari Marttisen runoteoksen pohjalta
Kapellimestari: Petri Komulainen
Visualisointi: Ilkka Laasonen

Rooleissa:
Beata 1, Ulla Raiskio, mezzosopraano
Beata 2, Heidi Jakkula, altto

Orkesteri: Lahti Chamber
Valot: Aki Helminen (Lahdessa)

Esitetty huhtikuussa 2011 Lahden Konserttitalolla ja Helsingin konservatorion salissa.

Suomalaisen Kamarioopperan ja Lahti Chamberin yhteistuotanto

Hankkeen tukijat: 
Päijät-Hämeen rahasto, Lahden Konservatorio, Helsingin konservatorio, Sinfonia Lahti 

Kamariooppera Käärmesormus on sävelletty seitsemälle soittajalle (kl, perc, pft, vl, vla, vlc, kb) ja kahdelle laulajalle, mezzosopraanolle sekä altolle. Mezzosopraanolla, Beata Lyonilaisella, on oop­perassa ehdoton päärooli, altto toimii oopperan kertojana, mutta laulaa myös kahdessa duetossa.

Kuvaus

"Ei minulla ole paheita, paitsi villi nauru ja halu tietää, mistä kaikesta olen jäänyt paitsi."

Käärmesormus on kertomus ihmisen vaelluksesta maan päällä, mutta ennen kaikkea se on ooppera naisen elämästä. Tarina kertoo 1400-luvulla Ala-Burgundissa eläneestä Beata Lyoniaisen onnettomasta rakkaudesta, lapsista, pettymyksestä, katkeruudesta, kyynisyydestä, kuolemasta, selviytymisestä ja lopulta oman rauhan löytämisestä.

Säveltäjä kertoo teoksestaan: Uuteen oopperaan tutustuminen on ehkä verrattavissa uuden ihmisen tapaamiseen. Aluksi kaikki tuntuu uudelta ja jännittävältä, ehkä oudoltakin, mutta oppiessa tuntemaan uutta tuttavuutta, alkaa samoja piirteitä tunnistaa. Näin on oopperankin laita. Eri asioita tai tunnetilaa kuvaavat teemat ilmaantuvat uudestaan, ehkä oudossa valossa tai odottamat­tomassa käänteessä.

Käärmesormuksen Prologissa piano ja vibrafoni esittävät moton, joka toistuu lähes koko oopperan ajan tavalla tai toisella, välillä laulutekstuurissa, toisinaan vain pienenä muistona taustalla. Myös Beata Lyonilaisen elämää seuraavat tapahtumat esitetään musiikissa aiheilla, jotka toistuvat ja lopulta oopperan loppupuolella hänen elämänsä taitteet kerrostuvat musiikissa, päättyen lopulta Beatan omiin hautajaisiin.