top of page

Ihmisen jälkeen / Posthuman

outhern Ring Nebula in mid-infrared light, from NASA’s Webb Telescope, 2022

Ihmisen jälkeen / Posthuman -tieteiskamariooppera

Mitä tulee ihmisen jälkeen? Jos meitä muistaa kukaan, niin mitä he voivat lajistamme tietää? Mitä mahtavat sivilisaatioistamme ajatella?

 

Ihmisen jälkeen / Posthuman on monitaiteellinen tieteiskamariooppera, jossa eri taidelajit kohtaavat tasa-arvoisesti. Tarinassa ihmisen jälkeiset olennot tekevät kokeen, jossa ihmisen geenejä ja meemejä laitetaan ei-ihmislapseen. Esityksessä käsitellään musiikin, tanssin, videotaiteen ja tekoälyn avulla tulevaisuuden ihmistä ja mitä tulee ihmislajin jälkeen.

 

Oopperan on säveltänyt Max Savikangas, libretto ja ohjaus on Teemu Mäen käsialaa, ja koreografiasta vastaa Petri Kekoni. Kantaesityksen musiikin johtaa József Hárs, yksi aikamme lahjakkaimmista ja energisimmistä kapellimestareista. Rooleissa ovat laulusolistit sopraano Reetta Ristimäki, mezzosopraano Susanna Tollet, tenori Petri Bäckström ja basso Tuukka Haapaniemi, sekä tanssijat Meri Pajunpää ja Anna Stenberg. Lisäksi näyttämöllä nähdään lauluryhmä, jossa laulavat Heta KokkomäkiNairi AzezianMartti Anttila ja Jussi Linnanmäki, 10 hengen orkesteri, sekä Tekoäly eli elektroninen laulusolisti.

 

Kiinnostaako sinua musiikki, tanssi, teatteri tai kuvataiteet? Entä runous, filosofia, politiikka tai posthumanismi? Jos kyllä, niin esityksemme laulusolisteille, kuorolle, yhtyeelle, elektroniikalle, tanssijoille, tekstille, kuville ja valolle sopii juuri sinulle! 

 

Teos kantaesitettiin 3.3.2023 Tanssin talon Pannuhallissa osana Musica nova Helsinki -festivaalia. Kantaesityksen tuotti Suomalainen kamariooppera yhteistyökumppaneinaan Greta Tuotanto, Petri Kekoni Company ja Aalto-yliopiston MAGICS-hanke.

***

What comes after humans? If anyone can remember us, what will they know about our species? What will they think about our civilization?

Posthuman is a multidisciplinary science fiction chamber opera, where different art forms come together equally. In the story, posthuman beings conduct an experiment in which human genes and memes are put into a nonhuman child. The world premiere opera is composed by Max Savikangas, the libretto and direction are by Teemu Mäki, the choreography by Petri Kekoni, and is produced by the Finnish Chamber Opera. The cast consists of Reetta RistimäkiPetri BäckströmSusanna Tollet, and Tuukka Haapaniemi, as well as Meri Pajunpää and Anna Stenberg as dancers, a four-member singing group, and a 10-member orchestra.

Are you interested in music, dance, theater, or visual arts? What about poetry, philosophy, politics, or posthumanism? If the answer is yes, then our performance for vocal soloists, choir, ensemble, electronics, dancers, text, images, and light is perfect for you!

The premiere of the opera was 3.3.2023 in Pannu Hall of Dance House Helsinki as part of the Musica nova Helsinki festival.

***

Sävellys / Composer: Max Savikangas

Libretto & ohjaus / Libretto & direction: Teemu Mäki

Kapellimestari / Conductor: József Hárs

Koreografia / Choreography: Petri Kekoni

Pukusuunnittelu / Costume design: Iida Ukkola

Valosuunnittelu / Lighting design: Erno Seppälä

Äänisuunnittelu ja äänitekniikka / Sound designer & sound engineer: Anders Pohjola & Max Savikangas

Videosuunnittelu, generatiivinen visualisointi / Video design and generative visuals: Teemu Mäki, Calvin Guillot & Małgorzata Nowicka

Tuotanto / Production: Suomalainen kamariooppera

Yhteistyökumppanit / collaborators: Aalto-yliopiston MAGICS-hanke, Petri Kekoni Company, Greta Tuotanto

 

Laulusolistit / Vocal soloists: Reetta Ristimäki, Susanna Tollet, Petri Bäckström & Tuukka Haapaniemi

Lauluryhmä / Singing group: Heta Kokkomäki, Nairi AzezianMartti Anttila & Jussi Linnanmäki

Tanssijat / Dancers: Meri Pajunpää & Anna Stenberg

 

10-jäseninen soitin- ja elektroniikkayhtye / 10-member musical and electronic ensemble:

  • Martta Jämsä, huilu, piccolo ja alttohuilu / flute, piccolo and alto flute

  • Vivian Neff, klarinetti ja bassoklarinetti / clarinet and bass clarinet

  • Olli-Pekka Tuomisalo, saksofonit / saxophones

  • Tuomo Lassila, lyömäsoittimet / percussion instruments

  • Fanny Söderström, piano ja koskettimet / piano and keyboards

  • Maria Puusaari, 1-viulu (konserttimestari) / 1st violin (concertmaster)

  • Aleksi Kotila, 2-viulu / 2nd violin

  • Maarit Holkko, alttoviulu / viola

  • Pinja Nuñez, sello / cello

  • Vilhelm Karlsson, kontrabasso / double bass

 

Kesto / Duration: 2h, sis. väliajan / 2 hours, including intermission

Esityskieli / Language: suomi / Finnish

Tekstitys / Surtitles: suomi, englanti / Finnish, English

Ei ikärajaa / No age limit

Musiikillisesti vaikuttavimpia olivat kohdat, joissa Savikangas yhdistelee taitavasti neljän solistin ja neljän hengen taustakuoron osuuksia. József Hárs johti kymmenkuntaa laatumuusikkoa sekä laulajia hyvin. Elektroniikka laajensi paikoin sointikuvaa, ja tekoälyäkin oli muodikkaasti käytetty.

Tapahtumarunsaus vaihteli hyvin suuresta (seuratako tanssijoita, laulajia, videota, musiikkia vai sanoja?) yhden asian kerrallaan näyttämisen pysäyttävyyteen, hiljaisuuden ja vähäeleisyyden ovelaan käyttöön. Pajunpään ja Stenbergin lähes jatkuvasti läsnä ollut tanssi oli vaativuudessaan ja hengästyttävyydessään upea suoritus. Tarina ja teksti nostivat hienosti pohdintaan kommunikaation vaikeudet lajien ja yksilöiden välillä, elämän käsittämättömän monimuotoisuuden, vanhemman ja lapsen suhteen, kuolevaisuuden, ihmisen pienuuden ja universumin mittakaavan tiedostamisen sekä ennen kaikkea kysymyksen siitä, onko ihminen pohjimmiltaan hyvä vai paha – päätyen lopulta ehkä siihen pessimistisempään vaihtoehtoon.

Kahdentoista selvärajaisen episodin musiikki on mukaansatempaavaa sekä solistien ja kvartettikuoron päästessä vauhtiin kylmiä väreitä nostattavaa. Samalla kun skaala elää portaattomasti nykyoopperasta rappiin ja negrospirituaaliin,

József Hársin johtama 
10-henkinen orkesteri saa tuekseen myös tekoälyn tuottamia tulevaisuuden kaikuja.

Mietin sitä, että luodessaan eilisessä Ihmisen jälkeen -oopperassa silmiemme eteen vision, 
jossa homo sapiens on vain kauan sitten sukupuuttoon kuollut eliölaji eikä mitään muuta, 
Max Savikangas ja Teemu Mäki ovat totisesti olennaisten kysymysten äärellä. 
Posthumanismi, jolle oopperan filosofinen pohja rakentuu, ei ole millään tavalla uusi ajattelutapa taiteessa, mutta suomalaissa oopperassa sitä ei ennen tätä teosta ole ymmärtääkseni nähty. 
Kun majavankaltainen hellyyttävä otus sai kirveestä ilman mitään syytä, 
teos todella meni ihon alle.

LIISAMAIJA HAUTSALO, FACEBOOK
4.3.2023

Kokeellisten musiikkiteosten soiva tapahtumallisuus antaa mahdollisuudet ravistella korvia ja mieliruumista. Yhdistettynä spekulatiiviseen fiktioon voidaan vapautuneen etääntyneesti kasvattaa mittakaavaa. Ihmisen jälkeen esityksellistää ja äänellistää uusia ajallisuuksia ja ei-inhimillisiä toimijoita. Ja silti ihmisestä tässä on kyse.

LUE LISÄÄ:
Tältä kuulostaa tekoäly oopperan solistina – nyt pohditaan myös, voiko tekoäly olla empaattinen 

JUSSI MANKKINEN,
YLE
3.3.2023

Kuvat / Photos: Maarit Kytöharju / Musica nova Helsinki

bottom of page